یکی از چالش‌های موجود در درمان مصدومان سوختگی ، تعویض پانسمان است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. 

برای رفع این مشکل و سایر مشکلات، محققان دانشگاه واترلو با استفاده از پلیمرهای پیشرفته نوع جدیدی از وسایل پانسمان زخم را تولید کرده‌اند. این پانسمان جدید می تواند روند درمان بیماران سوختگی را بهبود بخشد و کاربردهای بالقوه ای در درمان سرطان و همچنین در صنعت آرایشی و بهداشتی داشته باشد.

دکتر باکسین ژائو، استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه واترلو می گوید: برای درمان مصدومان سوختگی، می‌توانیم شکل پانسمان را را با استفاده از چاپگر سه بعدی سفارشی کنیم، در ثانی، این ماده دارای کشش سطحی قابل تنظیمی است که ویژگی کلیدی آن محسوب می شود.

تیم ژائو در توسعه مواد هیدروژل هوشمند برای استفاده به عنوان پانسمان های زخم قابل استفاده مجدد، گام های مهمی برداشته است. این ماده می تواند به راحتی به پوست بچسبد و جدا شود و این تعادلی بسیار ظریف در داخل مواد آن است تا باعث شود کشش سطحی لازم میسر شود. 

برای طراحی این پانسمان، محققان یک اسکن سه بعدی از صورت و اعضای بدن بیمار انجام دادند تا آن را مطابق با نیازهای فرد سفارشی کنند. این کار باعث می شود پانسمان با سطوحی مانند بینی و انگشتان تماس خوبی برقرار کرده و برای جراحت بیماران سوختگی ایده آل باشد.

این ماده همچنین برای درمان سرطان کاربردهایی دارد. در شیمی درمانی سنتی، بیمار مجبور است ساعت ها در کلینیک بماند و این موضوع خسته کننده و آزاردهنده است. این پانسمان می‌تواند آزادسازی مداوم دارو را در خارج از محیط کلینیک فراهم کند و برخی از چالش‌های مرتبط با روش‌های سنتی را کاهش دهد.

مواد مورد استفاده برای ایجاد این پانسمان هوشمند شامل یک بایوپلیمر مشتق شده از جلبک دریایی، یک پلیمر حساس به حرارت و نانوبلورهای سلولز است. واکنش حرارتی پانسمان باعث می شود تا روی پوست گرم شود و دمای آن به آرامی تا دمای اتاق پایین بیاید. علاوه بر این، وقتی پانسمان در یخچال سرد شود، منبسط می‌شود، اما با دمای بدن قدری کوچک‌تر می‌شود و این موضوع باعث می شود برداشتن آن آسان تر شود و درد کمتری احساس شود. همچنین، پانسمان به گونه ای طراحی شده تا برای داروهای آهسته رهش و مسکن های با ماندگاری بیشتر مناسب باشد .

ژائو، صاحب کرسی وقفی دانشگاه واترلو در حوزه نانوتکنولوژی گفت: «ما همچنین کاربردهایی را در صنعت زیبایی و آرایشی متصور هستیم. متخصصان زیبایی می‌توانند از فناوری اسکن سه بعدی برای تجزیه و تحلیل ویژگی‌های صورت مشتریان خود و سفارشی‌سازی ماسک‌های هیدروژل حاوی محصولات خاص صورت و پوست استفاده کنند. علاوه بر این، این رویکرد نوآورانه می‌تواند برای جراحان پلاستیک مفید باشد.

این تحقیق اثبات محتوا برای گروه آزمایشگاهی علوم سطح و بایونانومتریال ژائو است. گام بعدی برای این گروه تحقیقاتی ، روند بهبود خواص مواد برای سالم‌تر کردن و تجاری‌سازی آن است.

اخیراً مطالعه‌ای که پیشرفت این تیم را نشان می دهد در مجله Colloids and Interfacial Science منتشر شده است.