در تحقیقاتی که اخیراً در نوترینتس منتشر شده ، محققان بررسی نظاممندی را در جهت تایید شواهدی مبنی بر اثرات پیشگیرانه روغن زیتون فرابکر بر عوامل خطرساز بیماری ها انجام دادند. 

رژیم های غذایی مدیترانه ای رژیم هایی با منشا گیاهی و غنی از سبزیجات ، میوه ها، آجیل و حبوبات، گندم کامل و مقادیر متوسطی از لبنیات تخمیری و ماهی هاست که برای جلوگیری از امراض مزمن ضروری هستند. 

 روغن زیتون فرابکر که جز لاینفک غذاهای مدیترانه ای ست در کاهش ریسک بسیاری از امراض مزمن موثر است امراضی همچون بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، مشکلات مغزی عروقی ، سندرم سوخت و ساز، کاهش عملکردهای شناختی، کلسترول و تومورهای سینه .

 

مصرف روغن زیتون فرابکر میتواند با کاهش ریسک چاقی طول عمر را افزایش دهد. با این وجود، تحقیقات محدودی در مورد میزان مشخص مصرف روزانه روغن زیتون فرابکر برای کاهش عوامل خطرساز بیماریهای مزمن وجود دارد. در توصیه های تغذیه ای تاکید اندکی بر تمایز روغن های مفید همچون روغن زیتون فرابکر از دیگر روغن ها و چربی ها می شود. 

در این مطالعه نظاممند جدید، محققان اثرات وعده های غذایی حاوی روغن زیتون فرابکر را بر عوامل خطرساز بالینی قلبی-عروقی و متابولیکی، دیابت نوع 2، سندروم سوخت و ساز و مقاومت به انسولین در مقایسه با رژیم های بدون روغن زیتون فرابکر بررسی کردند.

در بازه زمانی بین ژانویه 2000 تا دسامبر 2022، جستجوی سیستماتیک داده ها با استفاده از پایگاه‌های داده ای Cochrane Library، Embase و PubMed انجام شد. در نهایت، این تیم تحقیقاتی نتیجه گیری از این داده ها  را ادغام کرد.

به طور کلی، یافته ها نشان داد که ترکیب روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. مصرف منظم روغن زیتون فرابکر، که با دو قاشق غذاخوری در روز شروع می شود، می تواند عوامل خطرساز مختلف را در کمتر از سه هفته بهبود بخشد. علاوه بر این، روغن زیتون فرابکر یک انتخاب برتر برای کاهش خطر بیماری های مزمن در رژیم های غذایی نسبت به سایر چربی های رژیمی یا روغن زیتون نوع تصفیه شده است

پختن سبزیجات در کشورهای مدیترانه ای با روغن زیتون باعث افزایش جذب کاروتنوئیدهای محلول در چربی و افزایش مصرف سبزیجات می شود.